Suomen Beauceron Ry järjesti kolmipäiväisen paimennustapahtuman Vehmaalla. Tapahtumaan oli kutsuttu tuomariksi ranskalainen Michel Pillard, joka on kasvattanut kymmeniä vuosia beusseja sekä toimii Ranskan Beauceron yhdistyksen paimennustoimikunnan puheenjohtajana. Tapahtuma alkoi jo yhdeksältä aamulla, joten ylös piti nousta kukonlaulun aikaan, jotta paikalle ennätti ajoissa. Vaikka lähdimme ajoissa liikenteeseen, olimme paikalla noin kymmenen aikaan. Muutama koira oli ennättänyt mennä ennen kuin me tulimme.

Testin kulku oli niin, että ensiksi katsottiin koiran hallintaa ja suhtautumista toisiin koiriin ja ihmisiin. Arvostelulomakkeessa oli hyppy, paikallaolo, kutsu luokse, sosiaalisuus toisia koiria kohtaan ja sosiaalisuus ihmisiä kohtaan. Jopolla meni kaikki muuten ok paitsi, että hyppyä emme ole koskaan harjoitelleet ja ei se oikein tajunnut sitä, tuloksena oli kielto :) Hyppyesteenä oli puista tehty "risuaita". Paikallaolokin oli niin, että tuomari piti Jopa remmistä kiinni. No joka tapauksessa Jopo suoriutui näistä ja sai mennä lampaiden luokse.

Lampaat olivat ympyrän muotoisessa aitauksessa, joka oli noin 10 metriä halkaisijaltaan. Ensiki kävelin aitauksen ympäri, Jopo vapaana. No siinä kävi niin, että minä kävelin omaa tahtia sitä ympyrää ja Jopo juoksi aitausta ympäri omaa tahtia. Sillä kolisi välillä jalat rautaisiin tukikeppeihin, joita oli laitettu aitauksen ulkopuolelle. Mutta eipä tuo tainnut huomata koko keppejä :). Seuraava vaihe oli se, että menimme lammasaitaukseen sisään koira kytkettynä.

Kun olimme aitauksen sisällä ja portti turvallisesti kiinni, käski tuomari päästämään Jopon irti. Minä olin, että really ja tuomari siihen, että juu juu. No minä tyttö tein työtä käskettyä ja päästin Jopon irti. Sehän ponkaisi suoraan hajottamaan sen lammaslauman. Etukäteen oli ohjeistettu, että kun tuomari sanoo trapel (tai jotain sinne päin), pitää koira kutsua heti luokse ja sen myös pitäisi tulla :) No tuomari huusi meille heti trapel ja minä kiljun pää punaisena, että Jopo tähän näin. Ei se oikein uskonut, joten tuomari metsästi sen sillä "paimennussauvan" koukulla pannasta kiinni. Minä punaisena, että kiitos kiitos.

Tuomari sanoi, että ok. Minä tulkitsin, että tämä oli tässä ja olin laittamassa Jopoa remmiin, kun tuomari siihen no no. Eli minun pitikin jatkaa. Päästin Jopon uudestaan irti ja sama juttu, meni hajottamaan lauman uudestaan, ehkä ei niin "rajusti" kuin ensimmäisellä kerralla. Tällä kertaa totteli kutsua paremmin, eikä tuomarin tarvinnut pyydystää sitä sillä koukulla. Päästin Jopon vielä irti ja tällä kertaa se ei rynnännyt lampaiden kimppuun. Ilmeisesti oli oppinut jotain :) Hetken siinä paikoillaan seistyämme tuomari käski meitä kävelemään ympyrää; siinä sitten mentiin muutama kiekka minä edellä ja Jopo perässä. Jossain vaiheessa Jopo lähti lampaiden perään ja tällä kertaa sitä ei tarvinnut heti kutsua pois.

Minun silmiin Jopo ajoi lauman kasaan ja kun oli saanut sen kasaan, pysähtyi itsekin lampaiden ollessa paikoillaan. Kun lampaat oli paikoillaan ja Jopo siinä ihmetteli, tuomari käski minun kävella ympyrää uudestaan. Tässä jo vitsailin, että tämähän on meille tuttua näyttelykehistä :) Jopo lähti taasen lampaiden perään ja näytti siltä, että se yritti saada ne kasaan. Pari lammasta yritti lähteä laumasta pois ja minun mielestä näytti siltä, että Jopo haki ne takaisin laumaan. Lopuksi huomasin, että Jopo oli kasannut kaikki lampaat minun ympärille. Siinä oli mukava olla muutaman lampaan ympärillä :)

Arvostelussa oli; nuori koira, osoittaa paimennusvaistoa, helposti koulutettavissa, ei aggressiivinen, koira on nopea, joten nopeutta pitää kouluttaa (ymmärrän tämän niin, että tuo nopeus pitäisi saada hallittua). Kyllä oli mukava päivä taasen kerran beussiväen kanssa. Tuli kuulumisia vaihdettua ja nähtyä uusia ja vanhoja tuttavuuksia. Kiitos kaikille järjestäjille! Kuvia löytyy Suomen Beauceron Ry:n kotisivuilta: www.suomenbeauceron.fi (sieltä ajankohtaista ja kuvagalleriat).